Monday, March 10, 2014

夜思

Marina (2009) by Sarah Williams

晚上的音樂,是一種幻想,可以很華麗,而華麗背後是寂寞,好像 Yanni 的 Reflections of Passion,每次聽着如斯妙韻,思想都被引領到去觀賞都會的霓虹,穿上 evening jacket,拿着一隻 Champagne flute,走入舞會中,染滿光彩華美,華爾滋舞池中盤旋,突然,重歸寂靜,看着人在彈着琴,那一刻卻又何等寂寞。

音樂也可以獨個兒聽,孤芳自想,本來就是最寂寞的東西,再不能更加寂寞。我説喜歡孤獨,不但因為孤獨再不能更孤獨,也因為世間太喧閙。如果世上剩得我一個人存在,孤獨必然恐怖非常,我再不敢説愛她。實情我並不怕熱閙,只是不喜歡毫無意思的熱閙,如果是跟朋友談未來,談理想的世界、理想的制度,談人類何去何從,這可是何其熱閙的話題。

夜闌人靜之際,是思想最自由之時,所以可以不斷在想,後資本主義的時代是怎樣的,制度,因時而施,没有永遠適行的金科玉律,當有天,我們認識制度要消亡崩塌的時候 —— 我們回顧歷史,看見神權的倒塌,封建的瓦解,啟蒙的興起,及後英雄的物質主義,造就我們的繁華,當下又漸漸腐爛 —— 當我們了解制度之興替,舊有的道德崩壞之後, 新的道德要隨之而起,尼采也這樣的説。現下我們看見了人對舊道德的批判,然而在還没有新的道德出現之前,我們仍得活在固有的道德之内,這比虚無好。

我在案頭之前,後資本主義時代,只訴諸思想。馬克斯費一生之力,找出一種制度,我認為制度是没有用的,我所想的是一個時代,不是主義,惟這一個時代的誕生,我讚同,人要成為「超人」,人必須被超越,超越了宇宙的善與惡,才可以擺脱制度主義終究無效的宿命。

為甚麽我愛 Sarah Williams 清冷的夜色?因為這種氛圍最接近永恒。當然還有老牌電子樂隊 Tangerine Dream 的 Cool at Heart


2 comments:

  1. Sarah William's Marina may be dark, it's not desolate: there's that bright warm light which lit up the surrounding darkness. Reason used to be our guiding light. We've seen it the horror of reason trying to go it alone. There are still many who think they can still rely exclusively upon it. It's the duty of all thinking people to point out that the emperor has no more clothes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. You reminded me of this. Yes, perhaps it's due to the spot of bright warm light that I love her paintings. As you said, it's dark but not desolate. We still have hope in darkness. Reason is the capability we have to make sense of this world. Most of our world is however beyond understanding in this way. It would be silly if we still believe everything can be understood through human reason though people are perhaps silly.

      Delete